- De meest recente obsessie van Silicon Valley is Clubhouse, een audio-app waarmee je kunt luisteren naar – of meedoen aan – gesprekken over alle mogelijke onderwerpen.
- De waarde van Clubhouse wordt geschat op 1 miljard dollar. De app heeft al 2 miljoen gebruikers. Dat is veel, want je krijgt alleen toegang met een uitnodiging.
- Het is makkelijk om Clubhouse een hype te noemen. Maar wie dat doet, ziet iets belangrijks over het hoofd.
Het moment dat ik Twitter ‘snapte’, weet ik nog goed. Het was in het voorjaar van 2008. Ik zat in de auto met Michael Arrington, de oprichter van techsite TechCrunch. Die vertelde mij dat iedere keer als hij een bericht had geschreven op zijn website, hij de link plaatste op Twitter. Zodat zijn meer dan 20.000 volgers dat artikel ook konden lezen.
Toen viel bij mij het kwartje. Tot op dat moment zag ik Twitter als een speeldingetje voor Silicon Valley-insiders die het alleen gebruikten om nutteloze gesprekken te voeren. Opeens begreep ik de immense potentie van Twitter als een middel om een publiek te bereiken. Precies dat waar het sociale medium vandaag de dag voor gebruikt wordt.
Ik gebruikte Twitter zelfs om, jaren later, mijn boek te promoten.